Biuro Rzeczy Znalezionych
Biuro Rzeczy Znalezionych mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Wągrowcu przy ul. Kościuszki 15. Rzeczy przyjmuje i wydaje pracownik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Wągrowcu, pod nr tel. 67 26 80 558.
Zadaniem Biura Rzeczy Znalezionych jest odbieranie zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych, których szacunkowa wartość przekracza kwotę 100 zł (chyba, że jest to rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej), poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru.
Osoba, która znalazła rzecz i nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru lub nie zna jej miejsca pobytu, niezwłocznie zawiadamia o znalezieniu rzeczy starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania znalazcy lub miejsce znalezienia rzeczy.
Osoba, która znalazła rzecz, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe albo dowód osobisty lub paszport, niezwłocznie oddaje rzecz najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia - zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje. Ponadto osoba, która znalazła rzecz w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, oddaje ją zarządcy budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego (właściwy zarządca), który po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy przekazuje ją właściwemu staroście, chyba że w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru rzeczy.
Wezwanie do obioru rzeczy przyjętych do Biura Rzeczy Znalezionych zostaje wywieszone na tablicy ogłoszeń w budynku Starostwa Powiatowego w Wągrowcu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Wągrowcu.
W przypadku, gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5 000 zł, ogłoszenie również zamieszcza się w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim.
Osoby poszukujące rzeczy zagubionej i zgłaszające się do Biura Rzeczy Znalezionych muszą określić:
- Jaka rzecz (przedmiot) została zgubiona, opisać rzecz, charakterystyczny wygląd bądź znaki szczególne.
- Przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy (np. dowód zakupu przedmiotu, numery seryjne, własne oznaczenia bądź opis widocznych środków zużycia).
W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną do tego, w ciągu roku od dnia doręczenia jej odpowiedniego wezwania, w przypadku niemożności wezwania - w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia, starosta zawiadamia o tym znalazcę, który z kolei ma 2 tygodnie na odbiór rzeczy. W przypadku nieodebrania przez niego rzeczy, właścicielem staje się powiat. Postępowanie takie nie dotyczy zabytków oraz materiałów archiwalnych.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Katarzyna Kępkadata wytworzenia: 2025-07-08
- opublikował: Dariusz Trojanowskidata publikacji: 2025-07-08 09:36
- Wykaz wezwań.pdf (PDF) 116.26kB
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Katarzyna Kępkadata wytworzenia: 2025-07-08
- opublikował: Dariusz Trojanowskidata publikacji: 2025-07-08 09:36